# 11: Zeg, hoe is het met jouw goede voornemens?


Weet je nog de goede voornemens die je jezelf op 1 januari had gesteld? Drie keer per week hardlopen, stoppen met roken, minder snoepen –
new year, new me! Maar wat je voornemen ook was, de kans is groot dat je onderhand een stuk minder enthousiast bent dan toen je begon. Eigenlijk willen vaak een quick fix: minimale moeite, en maximale resultaten. Helaas kost verandering juist vaak flink wat tijd en energie. Maarrr, dat hoeft geen reden te zijn om je doel niet te bereiken! Met deze tips blijf jij gegarandeerd op het juiste pad naar jouw doel. (En achteraf zul je veel trotser zijn als je je doel hebt bereikt door hard werken dan wanneer het je kwam aanwaaien!)

 

  • Houd je doel duidelijk voor ogen

Letterlijk, schrijf je doel op en hang het op. Aan de muur, op je spiegel, aan de binnenkant van je kledingkast, iedere plek is prima zolang je het maar iedere dag ziet. Want een van de grootste oorzaken waardoor we onze goede voornemens niet volhouden, is omdat we ze vergeten. Of dat nou per ongeluk is, of stiekem expres omdat je eigenlijk geen zin meer hebt. Wanneer je je doel letterlijk in zicht houdt, wordt het moeilijker voor jezelf om je goede voornemen ‘maar te laten vallen’ en blijf je een stuk gemotiveerder.

Tip: Maak een vision board! Dat is een soort collage met inspirerende quotes en afbeeldingen die met je doel te maken hebben. Zo wordt je iedere dag herinnerd waar je zo hard voor werkt.
Er zijn hele toffe gratis apps hiervoor te vinden in je appstore.

  1. Houd je voortgang bij

Maak iedere keer als je gaat sporten een aantekening in je agenda of telefoon. Vaak raken we gedemotiveerd wanneer we geen snelle resultaten zien. Maar in feite maak je eigenlijk continu kleine stapjes. Je begint altijd met kleine veranderingen om een basis te leggen voor een echte gedragsverandering. Als je wekelijks je voortgang bijhoud, zul je zien dat al die kleine stapjes bij elkaar eigenlijk al een groot resultaat zijn en dat je harde werk z’n vruchten afwerpt!

Stel je bijvoorbeeld voor dat je iedere week een halve kilo afvalt. Per week lijkt dit niet zoveel, maar als je dit twee maanden volhoudt ben je uiteindelijk al vier kilo kwijt. Misschien gaat het niet zo snel als je had gewild, maar het is al vier kilo minder dan waar je mee begon!

 

  1. Wees trots op jezelf!
    Vergeet vooral niet af en toe jezelf een schouderklopje te geven, ook als je nog niet helemaal je doel hebt bereikt. Was je plan om drie keer per week te sporten, maar is het in de praktijk twee keer per week geworden? Bekijk het eens zo, het is in ieder geval al vaker dan helemaal niet naar de sportschool gaan dus je bent goed op weg!

Door jezelf af en toe belonen voor je harde werk haal je de druk er een beetje af en wordt het veel makkelijker om het vol te houden. Alleen maar bikkelen zonder ontspanning werkt namelijk averechts. Denk bijvoorbeeld aan een elastiekje dat gespannen staat, als je deze steeds verder oprekt knapt ‘ie uiteindelijk. Maar als je af en toe even loslaat en tot rust komt, laad je jezelf weer helemaal op voor de volgende keer. (Lekker filosofisch, he?)

CONTACT