# 21 Feeling overwhelmed?

Met deze tips is geen doel te groot!
Voel jij je ook wel eens overweldigd omdat er zoveel dingen zijn die je graag wilt bereiken, maar je eigenlijk niet weet zo goed waar je moet beginnen? En dat je dan in plaats van aan de slag te gaan, voor de honderdste keer Instagram opent om jezelf af te leiden? Ik namelijk wel. En dat is eigenlijk wel gek. Want je zou denken dat hoe liever je iets wilt, hoe makkelijker je jezelf ertoe kunt zetten om eraan te werken. Toch werkt het niet zo.

Of je nou de marathon wilt lopen en het er steeds maar niet van komt; je je huis wilt verbouwen maar het nooit het juiste moment is; of een droomreis wilt maken en je alleen al van het plannen stress krijgt. Soms is een doel zó gaaf, maar ook zó groot, dat het lastig is om de eerste stap te zetten. Je blokkeert. Opeens zijn er allemaal beren op de weg: ik heb te weinig tijd, ik heb niet genoeg geld, ik ben nog niet fit genoeg. En dan is het makkelijker om op de bank te ploffen en de hele avond naar je telefoon te staren.

Maar terwijl ik door de memes, reisreportages en foto’s van schattige hondjes scrollde, voelde ik me ook een beetje schuldig naar mezelf. Want de reden dat al die grote doelen me beangstigden, is omdat ik ze graag wilde behalen. En op deze manier kwam ik natuurlijk geen steek verder. Daarom besloot ik in 2019 het anders aan te pakken, beter te plannen en mezelf een schop onder de kont te geven – en tot nu toe gaat het de goede kant op! Daarom deel ik in dit artikel de tips die mij het beste hebben geholpen.

1.Small steps, big changes
Hoe groter het doel, hoe overweldigender het vaak voelt. Probeer daarom je doel op te breken in een aantal kleinere doelen. Zo kun je iedere dag of week een stapje zetten richting je doel en voelt het opeens een stuk minder eng. Bovendien krijgt je zelfvertrouwen een boost als je een tussendoel hebt behaald en lijkt dat grote doel ineens veel meer binnen handbereik.

Probeer je tussendoelen zo concreet mogelijk te maken. Wat moet er gebeuren voordat je je einddoel kunt bereiken? Welke minidoelen kun je daarvan maken? Hoe ga je daar aan werken? Wanneer ga je dat doen?

2. Maak een goede planning
Voor deze tip heb je alleen een agenda nodig, want een van de beste manieren om jezelf verantwoordelijk te houden is door zwart op wit te zien wat je ook alweer had afgesproken met jezelf. Zijn er grote deadlines of evenementen (zoals een marathon) waar je naartoe wilt werken? Zet ze in je jaarplanning. Heb je tussentijdse doelen doelen voor jezelf gesteld om je grote doel te behalen, zoals hoeveel kilometer je iedere week wilt rennen? Zet het in je weekplanning. En in je dagplanning kun je schrijven wat je moet doen om je wekelijkse doel te behalen.

Blijf je het moeilijk vinden om jezelf te motiveren? Denk dan aan deze woorden: a year from now, you’ll wish you’d started today. Dus doe je toekomstige zelf een plezier en ga aan de slag!

3. Wees niet te streng voor jezelf
Is het een keer niet gelukt om een doel te behalen? Hè shit. Dat voelt even heel vervelend, maar laat je er niet door uit het veld slaan. Je hebt nu namelijk twee keuzes: (1) of je haalt je schouders op en gaat gewoon verder; of (2) je gooit de handdoek in de ring en laat het erbij zitten.

Als je voor de eerste optie kiest, dan was die ene dag dat het niet zo lekker ging alleen een hobbel op de weg, maar ben je nog steeds hard op weg om je doel te bereiken. Maar als je voor de tweede optie kiest, dan heeft die ene dag alles verpest en was al je harde werk voor niets. En dat zou natuurlijk enorm zonde zijn. Als je naar een vriendin toe rijdt en per ongeluk de verkeerde kant op gaat, dan rijd je toch ook niet maar weer naar huis?

Kortom: wees een beetje lief voor jezelf. Accepteer dat de dingen soms niet lopen zoals je wilt en laat een kleine misstap niet alles verpesten.

Hoe ga jij jouw dromen in 2019 waarmaken? Vertel het me in VirtuaGym!

CONTACT