#23: Karin Lambrechtse (38) is sportdiëtist en kok voor de Nederlandse wielrenners.


Welkom bij het tweede artikel van Buitengewoon! Voor deze inclusieve serie interview ik (buiten)gewone vrouwen met bijzondere verhalen, krachtige boodschappen of ongekende kwaliteiten. Ken jij iemand die in dit plaatje past, misschien wel je buurvrouw, je zus of jijzelf? Stuur een berichtje naar iris.g.bouwmeester@gmail.com en dan spreken we elkaar snel!



De Tour de France was deze zomer in volle vaart (haha) en de Nederlanders deden het ook nog eens hartstikke goed! Als ik eerlijk ben weet ik eigenlijk heel weinig van de wielersport – iets met een gele trui, pijnlijke valpartijen en met een knalvaart over het parcours sjezen. Maar dit jaar krijg ik wel een heel bijzonder kijkje achter de schermen van de Tour. Likkebaardend scroll ik door de heerlijke gerechten en recovery cakes die goede vriendin Karin Lambrechtse (38) klaarmaakt, want zij is sportdiëtist en kok voor de Nederlandse wielrenners.
Ik was benieuwd naar haar ervaringen, en wat blijkt: koken voor topsporters is een topsport op zich! Als ze niet in de keuken staat om producten te wegen, snijden en koken – racen zij en haar collegakok in hun Jumbo-busje door de Franse straten, de wielrenners achterna. Gelukkig vond ze genoeg tijd om een paar vragen te beantwoorden voor FemmeGym. We spraken over wat een wielrenner eigenlijk eet, werkdagen van 18 uur, en feiten en fabels in sportvoeding.

Hoi Karin, wat heb jij een gave baan! Hoe ben je diëtist bij de Tour de France geworden?
Vroeger was ik professioneel danseres, dus ik weet hoe het is om fanatiek te sporten. Ik was toen al geïnteresseerd in hoe voeding je prestaties kan verbeteren, en koken is ook echt een hobby van me, dus toen ik stopte met dansen was de keuze voor de opleiding Voeding & Diëtetiek snel gemaakt. Tijdens mijn studie kreeg ik een stage bij de Nederlandse baanwielrenners. Ik ging als kok met hen mee naar Portugal, ter voorbereiding op de Olympische Spelen in Rio. Daarnaast volgde ik een minor sportvoeding. Er ging een wereld voor me open! Ik dacht: “Waarom weten dansers dit niet?” Ik schreef een sportkookboek, volgde een post-HBO-opleiding sportdiëtetiek en opende officieel mijn sport- en dansvoedingspraktijk in Arnhem.
Afgelopen december kreeg ik een telefoontje van de zus van een van de baanwielrenners. Zij werkt als sportdiëtist bij Team Jumbo Visma en vertelde dat de ploeg op zoek was naar chefs!


Hoe zien jouw dagen eruit tijdens de Tour de France?
Om 6 uur op. Dan ontbijtbuffet klaarzetten, ontbijt maken, alles opruimen, inpakken. Vervolgens 100 tot 300 kilometer rijden naar de volgende locatie, alles uitpakken en installeren. Dan twee recovery meals voorbereiden voor de volgende dag, dinerbuffet klaarzetten, diner maken, toetje maken, alles opruimen en om middernacht naar bed.

Poeh, ik word al moe als ik eraan denk! Wat eet een wielrenner op een dag?
Veel. Afhankelijk van het type renner (berg of sprint) en persoonsgegevens (lengte, gewicht, leeftijd en geslacht) zo’n 6.000 tot 10.000 calorieën per dag. We gebruiken zoveel mogelijk natuurlijke, biologische en seizoensgebonden producten, en maken gevarieerde gerechten.
Hoe bepaal je wat een wielrenner precies moet eten op een dag?
Dat wordt bepaald door de etappe. Elke etappe heeft een template met daaraan specifieke hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten. Wij maken vervolgens maaltijden die op de gram nauwkeurig kloppen. We gebruiken de FoodCoach app, ontwikkeld in samenwerking met onze hoofdsponsor Jumbo, die per renner persoonlijk de portiegroottes bepaald. Dan weten ze precies hoeveel ze moeten opscheppen op de gram nauwkeurig. Vervolgens serveren we de maaltijden en staan er bij het buffet weegschalen. De renner weegt elke maaltijd nauwkeurig af of wij doen dat voor hen, zoals bij de recovery meals in de bus na een etappe.

Bedenk je alle recepten zelf?
Ja.

Een ricotta-muntcake in de maak.

Welk gerecht vinden de wielrenners het lekkerst?
Smaken verschillen, dus elke renner heeft zo zijn persoonlijke voorkeuren.
Wat zijn de momenten waar je het meest van geniet?
Het moment dat het diner op tafel staat, de renners lekker smullen en ik even 10 minuten kan zitten 🙂

Wat zijn de grootste fabels in sportvoeding?
Commerciële supplementen. Zorg eerst maar eens dat je je basisvoeding, hygiëne en de juiste timing van alle essentiële voedingsstoffen op orde hebt. Daar is voor de meeste mensen en sporters de meeste winst te behalen.
Daarna kun je gaan kijken naar sportspecifieke voeding of sportvoedingstrategieën: voeding die je sportprestaties extra zouden kunnen ondersteunen of juist in de weg zitten, zoals vezels. Pas daarna kun je eventueel kiezen voor een supplement, maar dat vaak enkel in het geval van echte topatleten. Denk aan het uitstellen van verzuring in je spieren of zorgen voor een optimale gezondheid en bescherming van je gezondheid. Want sporters zijn zo fit dat ze ook juist erg kwetsbaar zijn.

Welk eten en drinken is dan juist wel goed voor je in combinatie met sporten?
Je basisvoeding is echt het belangrijkste. Eigenlijk zijn dat ‘gewoon’ de standaard adviezen van de Gezondheidsrichtlijnen. Het is belangrijk je voeding juist te timen: koolhydraten eet je vooral voor en tijdens inspanning, en eiwitten vooral na. Eet niet vlak voor het sporten en let er goed op dat je voldoende drinkt. Maar vooral: genieten van wat je eet!

Dankjewel, Karin!