#2: Fit de ramadan door

Fit de Ramadan door

Het is alweer zo ver: de Ramadan is deze week begonnen!
Omdat ramadan dit jaar in juni valt is het extra lastig om te vasten. Tijdens de Ramadan eet & drink je namelijk alleen tussen zonsondergang en zonsopgang, en in de zomer zijn de dagen juist extra lang. Dit kan ervoor zorgen dat je je slap voelt en hoofdpijn krijgt. In dit artikel geef ik je wat tips om te zorgen dat je gezond en energiek de Ramadan door komt.

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens het vasten?
Normaal haalt je lichaam energie uit voedsel. Hoe meer calorieën, hoe meer energie je lichaam ervan krijgt. Wanneer je teveel energie binnenkrijgt, gaat je lichaam dat als lichaamsvet opslaan voor later. Dan kan je dat kan gebruiken voor energie wanneer je geen eten hebt.

Als je gaat vasten, begint je lichaam dus met het afbreken van lichaamsvet om aan energie te komen. Dit proces gaat heel langzaam, omdat je lichaam eiwitten en koolhydraten nodig heeft om lichaamsvet goed af te breken. Dit kan ervoor zorgen dat je overdag te weinig energie hebt, en je heel moe gaat voelen.
Helaas kunnen je hersenen niet goed gebruikmaken van deze voorraad. En dat is lastig, want je hersenen werken de hele dag – ook als je niet eet. Het kan dus zijn dat je tijdens het vasten last krijgt van hoofdpijn, een beetje duizelig bent en een verminderde concentratie hebt.

Gezonde voeding tijdens de Ramadan
Omdat je maar weinig tijd hebt om te eten tijdens de Ramadan, is het slim om goed op te letten wat je eet in de tijd die je hebt.

1. Breek het vasten met iets licht verteerbaar, zoals yoghurt of wat dadels. Moeilijk verteerbaar eten kan namelijk zwaar op de maag vallen, omdat je de hele dag niks hebt gegeten. Later op de avond kun je wel opbouwen naar wat complexer voedsel.

2. Let erop dat je voldoende groente en fruit eet. Deze zitten vol met vitamines die je lichaam hard nodig heeft, en de vezels die erin zitten geven je een wat voller gevoel.

3. Eet zo min mogelijk gefrituurd eten. Dit geeft vaak een opgeblazen gevoel en kan er zelfs voor zorgen dat je last krijgt van je darmen.

4. Probeer ’s avonds echt goed te drinken (liefst water of thee). Ook wanneer je ’s ochtends vroeg wakker wordt voor het vasten weer begint is het belangrijk om meteen weer te gaan drinken. In je slaap ben je namelijk veel vocht verloren.

5. Eet ’s ochtends het liefst geen wit brood, maar volkorenbrood. Je lichaam doet er veel langer over om dat te verteren en dat zorgt ervoor dat je minder snel weer honger hebt. Ook geeft het je langer energie dan wit brood.

Van alle tips is voldoende water drinken het belangrijkste. Water is zo belangrijk voor alle lichaamsprocessen, dat je zonder water maar 3 dagen kan leven! Vooral tijdens een warme zomer is het dus goed hier op te letten. Gelukkig kun je zelf een beetje in de gaten houden of je voldoende drinkt: een van de eerste tekenen van een vochttekort is hoofdpijn, dus wanneer je daar last van krijgt is het slim om wat meer te gaan drinken tijdens de uren dat je niet hoeft te vasten.
Als je dit jaar meedoet met de Ramadan, luister dan vooral goed naar je lichaam, eet/drink voldoende, en neem vooral veel rust.
Veel succes!

Bron: Whitney & Rolfes, Understanding Nutrition (2013)

Geschreven door Iris. Wie is Iris, klik hier.

CONTACT