Hoe overleef ik een werkdag thuis?

Het Coronagebeuren houdt ons allemaal in de ban. Noodgedwongen proberen we van thuis uit te werken. Maar dat is niet altijd even ideaal. Plots hebben we te maken met de aanwezigheid van huisgenoten, kinderen, slechte wifi, weinig frisse lucht, verlaagde concentratie, het ontbreken van een ritme, extra stress, en noem maar op …  Zaken die zo’n werkdag niet vergemakkelijken. Zie hier enkele tips om deze thuiswerkdagen zo goed mogelijk door te komen!

  1. Zorg voor een duidelijk ritme. Sta op je normale uur op.  Neem een momentje voor jezelf. Ga lekker douchen, neem voldoende tijd voor een kopje koffie en je ontbijt. Ga even mediteren, stretchen of bewegen in huis. Zo kan je fris aan de dag kan beginnen. 
  2. Schrijf je dagplanning uit, maak een realistische to-dolist, rangschik je taken naar gelang hun prioriteit. Werk taak per taak af. 
  3. Las voldoende pauzemomentjes in, waarop je je hoofd even met rust laat (bv. Gewoon even op bed liggen, niet meer niet minder).
  4. Las mobielmomentjes in (door je mobiel scrollen is niet echt de meest ideale pauze, dus maak daar een onderscheid in).
  5. Zorg voor vaste eettijden en zorg voor voldoende eetmomenten. Voeding is energie, ook voor je hersenen! 
  6. Neem na de lunch even een kleine powernap. Laat je lunch zakken.
  7. Las na je powernap een beweegmomentje in, in de vorm van een tabata in de woonkamer, even de trap op en neer lopen, kwartiertje jumping jacks, dansen op je favoriete liedjes. Je kunt het zo gek niet bedenken! Key is: gewoon even dat lichaam lekker laten bewegen! 
  8. Stop op tijd. Klaar is klaar. Morgen is een nieuwe dag.
  9. Ruim je thuiskantoor even op. Letterlijk je werkdag afsluiten.
  10. En nu lekker chillen met die billen!

p.s. wees lief voor jezelf en voor elkaar.

CONTACT