Yoga


Uit balans?
Yoga
is een middel om met behulp van uitgebalanceerde oefeningen, bewuste ademhaling en geestelijke concentratie, lichaam en geest in evenwicht te brengen.

Ashtanga Yoga
Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende houdingen.
De houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa’s). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen, ontstaat er een soort ‘flow’. Een actieve yogavorm met een dynamisch karakter en ademhaling- en meditatieoefeningen. Je beoefent ashtanga yoga om je geest tot rust te brengen en om je energie te laten stromen, je lichaam te ontgiften en je spieren te versterken.

Vinyasa Yoga
Vinyasa Flow yoga is als yogastijl sterk geïnspireerd door ashtanga. Net als bij ashtanga yoga worden de houdingen vloeiend aan elkaar verbonden zonder tussendoor te stoppen. Het verschil is echter dat bij vinyasa er geen vaste serie en volgorde van houdingen is en de docente vrij is in het bedenken van een reeks houdingen.

Yin Yoga
Yin Yoga is zeer rustig en tegelijkertijd diepgaand. Houdingen veelal zittend of liggend en  worden lange tijd aangehouden (5 tot 10 minuten) in een zo volledig mogelijke ontspanning. Hierdoor werken ze niet in op je spieren maar juist op je gewrichten en het bindweefsel. Zodoende verkrijg je veel ruimte en opening in je hele lichaam. Yin yoga is de tegenhanger van de actieve ‘yang’ yogavormen zoals ashtanga, vinyasa yoga.

Hatha Yoga
De Hatha Yoga oefeningen, zijn losstaande oefeningen waarbij iedere oefening zijn eigen begin en einde heeft. De yogahoudingen worden bij deze yogastijl wat langer aangehouden dan bij de meeste ‘dynamische’ yogavormen, het is dan ook een relatief ‘rustige’ stijl.
Hierbij wordt een combinatie gemaakt tussen ademhalingstechnieken en lichaamsoefeningen

 

Gechikt voor beginners
Geschikt voor gevorderden
Conditie
Kracht
Core & flexibility