Wat is motivatie eigenlijk?


Iedereen herkent het wel. Maanden achter elkaar heb je lekker je sportritme te pakken en kost het je geen moeite om te blijven trainen. Maar dan ineens heb je geen zin meer en lijk je jezelf niet van de bank af te kunnen slepen.
De motivatie om te sporten zakt weg. Wat is motivatie eigenlijk? En wat motiveert jou? Kun je daar zelf actief invloed op uitoefenen? De antwoorden zal je vinden in deze blog.

Motivatie is een moment opname. Het heeft betrekking op de toestand waarin je verkeert op een bepaald moment. Deze toestand hangt samen met de doelen die jij voor jezelf stelt en zet je aan tot bepaald gedrag of bepaalde acties die je richting dat doel zullen brengen. Een voorbeeld hiervan is de motivatie om tijdens een hardloopwedstrijd een eindsprint in te zetten wanneer de finish in zicht is. Alle energie die je nog over hebt na de al geleverde inspanning wordt verzameld om nog één keer tot het gaatje te gaan!

Je motivatie is afhankelijk van een combinatie van interne en externe factoren die elkaar beïnvloeden. Interne factoren zijn bijvoorbeeld je gedachten, gevoelens en herinneringen. Een externe factor kan het weer zijn. Je hebt je voorgenomen om te gaan hardlopen, maar je kijkt naar buiten en het regent. Deze externe factor beïnvloedt een interne factor, namelijk je gedachten (“Ik wil niet rennen in de regen.”) en daarmee verdwijnt je motivatie als sneeuw voor de zon. Andersom werkt dit natuurlijk ook.

Uit onderzoek (Bakker & Whiting, 1984) is gebleken dat de redenen die we hebben om te sporten te categoriseren zijn in 4 overkoepelende redenen. De eerste en belangrijkste is dat we er plezier in hebben. Ook sporten we omdat het positieve effecten heeft op onze gezondheid. Daarnaast geeft sporten ons het idee dat we ergens goed in zijn, dat we onze vaardigheden verbeteren. En ten slotte is sporten belangrijk omdat we op deze manier onze sociale contacten kunnen onderhouden.

Als we naar het plezier en onze gezondheid kijken dan spreken we van een intrinsieke motivatie om te sporten. De waarde van je workout ligt dus in de workout zelf. Deze motivatie komt van binnenuit en wordt bestempeld als sterk en positief! Ook bestaat er een extrinsieke motivatie. Hiervan is sprake als we kijken naar het gevoel ergens goed in te zijn en de sociale motieven om te sporten. Hierbij is het sporten meer een middel om een doel dat buiten het sporten zelf ligt te behalen. Dit is niet negatief, laat me daar duidelijk over zijn. Het grootste verschil met intrinsieke motivatie is dat hier de controle niet bij jezelf ligt. De motivatie komt van buitenaf, en als jouw trainingsmaatje op het laatste moment afzegt zal de intrinsieke motivatie het toch over moeten nemen om ervoor te zorgen dat je tóch gaat trainen!

Nu je wat meer weet over motivatie en wat ons motiveert om te sporten wil ik je graag nog wat tips mee geven, zodat ook jij lekker door kan gaan met sporten! Dus mocht je geen zin hebben, lees dit even snel door & hup, gaan met die banaan!

– Doe trainingen die je leuk vindt. Zet muziek op die je oppept.
– Stel de juiste doelen en zorg dat deze onderdeel zijn van je training.
– Plan een afspraak met een fitnesstrainster om je progressie bij te houden en eventueel je programma bij te stellen. Bij FemmeGym mag je elke 3 maanden een Funtcional Fitness Plan, een eGym plan en een Health check inboeken!
– Zoek motiverende plaatjes en quotes en sla ze op. Bekijk ze als je wakker wordt, voordat je gaat slapen of voordat je gaat trainen.

Wil je nog meer tips of heb je mijn hulp nodig om je motivatie echt terug te vinden? Neem gerust contact met mij op en dan gaan we samen aan de slag!

Muriël Romijn
Mindset coach