# 10: Goed nieuws, je bent niet aangekomen tijdens de kerst!


Maak je niet zo druk over kerstkilo’s, die bestaan namelijk niet!

We houden er allemaal van om flink uit te pakken met de feestdagen.
Het dieet gaat de deur uit en maakt plaats voor lekkere diners, glazen champagne en vooral: Heel. Veel. Oliebollen. Geen verrassing dus dat iedereen het aan het begin van het nieuwe jaar altijd over “de kerstkilo’s” heeft, want opeens lijken onze broeken weer een stuk strakker te zitten. Toch?

Nou, over die kerstkilo’s hoef je je eigenlijk niet zo druk te maken.
Natuurlijk zullen we wat aankomen wanneer we zo uitbundig eten, maar
hoeveel dat is valt nog wel mee. Want zo heel veel kún je eigenlijk niet eens aankomen in zo’n korte tijd.

Laten we een nogal uh… extreem voorbeeld nemen: misschien ken je je nog die Amerikaanse meneer die voor het experiment Supersize Me een maand lang iedere dag alleen maar McDonals-voedsel at: 5.000 kcal per dag! In de hele maand is hij ongeveer 10 kilo aangekomen, wat neer komt op 2,5 kilo per week. Hartstikke ongezond natuurlijk, en ongeveer het maximale dat je kunt aankomen in zo’n periode. Maar tenzij je kerstontbijt, kerstlunch én kerstdiner uit McDonalds-burgers bestaat zul je tijdens de feestdagen dus nooit in de buurt komen van zulke getallen.

Desondanks is het wel waar dat we een klein beetje aankomen tijdens de feestdagen, gemiddeld iets meer dan een halve kilo blijkt uit onderzoek. Dat valt dus nog wel mee. Bovendien is een deel daarvan niet vet maar vocht, omdat we vaak erg zout eten.

Hoe kan het dan dat we toch het gevoel hebben wat dikker te zijn geworden aan het einde van het jaar? Meestal zit dit voor een groot deel tussen je oren. Als je gewicht is toegenomen is dat waarschijnlijk langzaam gebeurd, gedurende een aantal maanden. De kans is groot dat je er tijdens de feestdagen alleen meer op let. Een collega-diëtist zegt altijd:

Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst!

Wat ze daarmee bedoelt is dat je je niet zo druk hoeft te maken over die ene week in het jaar dat je jezelf even laat gaan als je de rest van het jaar wel gezond eet en genoeg sport.

Bovendien kun je al met kleine stapjes grote veranderingen teweeg brengen. Stel je voor dat je per dag drie glazen frisdrank drinkt, en die voortaan vervangt door drie glazen water. Dat scheelt je al 300 kcal per dag, waardoor je tot wel 0,3 kg per week kunt afvallen. Dat is dus al meer dan een kilo per maand, alleen door te veranderen wat je drinkt.

Als je dit nou het hele jaar volhoudt, is er dus des te meer reden om tijdens de feestdagen lekker te genieten!

Bronnen:
1. Whitney & Rolfes (2013), Understanding Nutrition (druk 13)
2. Weight gain over the holidays in three countries, Brian Wansink et al., New England Journal of Medicine, doi: 10.1056/NEJMc1602012, published online 22 September 2016.
3. Wikipedia – Supersize Me (McDonalds Experiment)