#4: Dorstlesser of suikerbom?

Dorstlesser of suikerbom? De ene sportdrank is de andere niet!

Iets meer dan een week geleden leek het er nog op dat we een heerlijk zonnige zomer tegemoet gingen. Helaas moeten we er ons nu bij neerleggen dat dat er waarschijnlijk niet meer in zit – maar toen het nog wel zo zonnig was besloot vriendin Saskia van het moment gebruik te maken en lekker naar het strand te gaan. Terwijl ik aan het werk was stuurde ze me een foto via Snapchat van een flesje AA-drank in de zon, met daarbij geschreven: Dorstlesser! #fitgirl.

Ik stond er verder niet meer bij stil, tot de betreffende vriendin me later vertelde dat ze er achter kwam dat AA-drank eigenlijk niet bepaald dorstlessend werkt, omdat het juist een enorme berg suiker bevat. Saskia vroeg mij hoe dat dan werkte, want “er zit toch ook water in, dus dat is toch altijd dorstlessend?”

Helaas werkt het niet helemaal op die manier, want de ene sportdrank is de andere niet. Dat heeft allemaal te maken met de zogenaamde osmolariteit van een drank. Misschien herken je dat woord nog uit de biologie lessen van de middelbare school: het gaat er om hoeveel deeltjes er zijn opgelost in een liter water. Het is een beetje een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat je een drank het snelst opneemt wanneer deze even veel deeltjes bevat als het vocht in je lichaam.

“Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat heb ik daar aan?” hoor ik je denken. Nou, wanneer je de verkeerde (sport)drank kiest, kan de osmolariteit (of osmose) er zelfs voor zorgen dat het niet dorstlessend werkt, maar het juist vocht onttrekt aan je lichaam – precies het tegenovergestelde van wat je dus wilt bereiken!


En dan begint het als sporter interessant te worden, want hoe weet je nou welke drank je dan precies moet gebruiken? Over het algemeen heb je drie categorieen: hypotone, isotone en hypertone dranken. Hypotone dranken hebben minder deeltjes dan je lichaam vloeistof, hypertone dranken hebben er juist meer en isotone dranken hebben precies even veel deeltjes. Hypotone en isotone dranken zijn daarom prima om te gebruiken als dorstlesser, maar hypertone dranken niet.

Zo ziet dat er ongeveer uit:
sportdrank

Hypotone dranken (zoals water) hebben maar weinig deeltjes per liter, waardoor je lichaam weinig moeite hoeft te doen de drank op te nemen en je dorst het snelst wordt gelest. Deze dranken zijn dan ook goed geschikt voor na het sporten.


Isotone dranken bevatten per 100 ml ongeveer 6 tot 8 gram koolhydraten, waardoor ze niet alleen goed het vocht aanvullen maar ook wat extra energie leveren. Deze dranken zijn daarom ideaal om tijdens het sporten te gebruiken. (Maar let op: dit geldt alleen als je intensief sport. Als je gewoon af en toe een uurtje sport is een flesje water vaak beter.)

Hypertone dranken (cola, AA-drank, ijsthee etc.) zijn echte suikerbommen en dienen meer om je een energie boost te geven dan om de dorst te lessen. Het vocht wordt heel langzaam opgenomen, waardoor je vaak dorst blijft houden. Als je voor het sporten normaal hebt gegeten heb je deze ‘energie boost’ dan ook niet echt nodig en daarom raad ik ze vaak af.

Welke drank voor jou het beste werkt hangt per persoon af. Je kan zelf eens een paar van deze dranken te maken (of kant-en-klaar te kopen) en uitproberen welke jij het fijnste vindt. Op het internet staan tal van recepten om je eigen hypotone of isotone drank te maken, vaak gewoon met een klein beetje siroop en een snufje zout – hartstikke makkelijk dus!

En deze dranken werken niet alleen goed in combinatie met sporten, je kan ze ook op andere slimme manieren inzetten. Als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt komt dat vaak doordat je te weinig hebt gedronken, met een snelle isotone drank zal het al een stuk minder worden.

Ook kan het zijn dat je na een gezellige avond stappen (en misschien iets te veel drinken) wakker wordt met een enorme kater. Geen zorgen: een of twee glazen hypotone of isotone drank zorgen dat je je binnen no time weer fit voelt (en misschien zelfs fit genoeg om de wijntjes er weer af te sporten bij FemmeGym!) 🙂

CONTACT