#19: Wie zeg je….vlotte Lotte?

Lezersvraag: Snelle, voedzame sportrepen voor drukke vrouwen on-the-go!

Een tijdje geleden vroeg ik in de FemmeGym Portal op welke vraagstukken jullie nou écht een antwoord op wilden als het ging om lifestyle, motivatie, psychologie en gezonde (maar lekkere!) voeding. Hier heb ik allerlei leuke antwoorden op gekregen en na de Ramadan Survivalgids in het vorige artikel is het nu tijd voor een recept!

Marissa vroeg namelijk naar het perfecte tussendoortje om in je tas te steken als je net vanuit werk komt, direct weer naar de sportschool racet en eigenlijk net niet genoeg tijd hebt om even wat te eten. Oftewel, de eisen voor het tussendoortje zijn: snel, vullend en vooral voedzaam.

Oké, daar hebben we wel een antwoord op! En niet zomaar één, want speciaal voor dit artikel heb ik collega-diëtisten en auteurs Karin Lambrechtse en Eline van der Raad lief aangekeken en toestemming gekregen om een recept uit hun sportrepenboek Sportables met jullie te delen!

Even voorstellen: dit is Vlotte Lotte, de voedzamere en lekkerdere variant van de Snelle Jelle.
De naam ‘Snelle Jelle’ slaat namelijk vooral op alle suikers en
snelle koolhydraten die de reep bevat, maar verder is zo’n ontbijtkoekreep niet bepaald voedzaam voor je lichaam en zit je dus binnen no-time weer in je suikerdip. Geen goed idee als je na het werk nog een uurtje wil zweten in de sportschool, dus gelukkig biedt zijn gezonde zusje Vlotte Lotte een oplossing! In deze reep vind je namelijk: minder onnodige calorieën, meer lange en dus langzame koolhydraten (top voor duursport!), meer eiwitten, meer vezels, meer vitamines (denk aan A, C, E, B1, B6, B11 en B12) en meer mineralen/spoorelementen (kalium, calcium, magnesium, ijzer en zink). Bommetjevol goeds, dus!

Heb je al trek? Ga dan snel aan de slag met het recept:

Hoeveelheid: 12 plakken
Bereidingstijd: 10 minuten
Oventijd: 60 minuten

Ingrediënten
– 300 gram volkoren (spelt)meel
– 100 gram rietsuiker
– 150 ml magere melk
– 2 eetlepels appelstroop

– 1 eetlepel koekkruiden
– 1 theelepel kaneel
– 1 zakje bakpoeder
– snufje zout

– snufje nootmuskaat
– 1 eitje
– handje rozijnen
– rasp van 1 sinaasappel
– sap van 1 sinaasappel


Verwarm de oven voor op 
160 °C.

Meng in een kom het meel, koekkruiden, kaneel, zout, bakpoeder en nootmuskaat goed door elkaar.

Roer het ei los in een tweede grote kom, voeg de melk, sinaasappelsap, appelstroop en sinaasappelrasp toe en kluts goed door elkaar.

Voeg beetje bij beetje het droge meelmengsel bij het ei-melk mengsel en mix tot een smeuïg deeg.

Is het deeg nog iets te droog, voeg dan een scheut melk toe tot er een romige lobbige massa ontstaat.

Giet/schep het deeg in een met bakpapier bekleedde cakevorm (zo til je de koek er straks makkelijk uit) en zet de koek 60 minuten in een voorverwarmde oven van 160 graden C.

Voedingswaarden per plak
Kcal 120 | Vet 3 gr | Verzadigd vet 1 gr | Koolhydraten 30 gr | Eiwit 1,5 gr | Vezels 1 gr | Natrium 100 mg

CONTACT