#1: Foods & Facts

Foods & Facts

Er wordt bijna nergens zoveel over geschreven als over voeding. De ene week worden er mooie beloftes gedaan over allerlei producten, maar een week later lezen we weer heel andere verhalen. Is kokosolie nou wel of niet gezond? En vruchtensap?

Het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Wat is waar en wat niet? Tijd om voor eens en voor altijd een paar bekende fabels te ontmaskeren.

#1          Koolhydraten zijn slecht.
Nee! Absoluut een fabel. Wel is het belangrijk om te kijken naar wat voor soort koolhydraten je eet. Simpel gezegd bestaan er twee soorten koolhydraten: enkelvoudig en meervoudig. Enkelvoudige koolhydraten zitten in suikers, koekjes, en wit brood of witte pasta. Ze geven je lichaam kort veel energie (een soort ‘sugar rush’), maar als je die energie niet meteen gebruikt wordt het uiteindelijk opgeslagen als lichaamsvet. Bovendien zal je een half uur later opeens zitten te gapen: de energie is weer op, en nu heb je trek in meer eten.
Meervoudige koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkoren producten en geven je juist langzaam energie. Zo heeft je lichaam langer energie, heb je minder snel weer zin in eten, en heb je minder last van vermoeidheid of hyperactiviteit.

#2          Bruin brood is gezond
Helaas is dit een fabel, en dat komt omdat fabrikanten heel slim zijn. Veel van ons hebben geleerd dat bruin brood goed voor je is en veel vezels bevat. Waar onze ouders het eigenlijk over hadden was volkorenbrood. Nu denk je misschien: maar dat is toch hetzelfde? Nou, niet helemaal. Volkorenbrood is namelijk een wettelijk beschermde term, en bruin brood niet. Fabrikanten kunnen alles doen met bruin brood wat ze willen. Het zou net zo goed wit brood kunnen zijn waar bruine kleurstof bij in zit! Ook meergranenbrood, boerenbrood of oerbrood zijn geen beschermde termen, dus kun je nooit zeker weten of het echt zo gezond is als het klinkt. De volgende keer dat je op zoek bent naar bruin brood in de supermarkt kun je dus het beste het volkorenbrood nemen. Dan weet je in ieder geval zeker wat je binnen krijgt.

#3          Kokosolie is gezond
Nog zo’n voorbeeld van slimme marketing. Als je de reclames mag geloven zouden je keukenkastjes vol moeten staan met potten kokosvet, maar je lichaam denkt daar anders over. Uit onderzoek is gebleken dat van alle plantaardige olieen, kokosolie het meest verzadigd vet bevat – en dat is juist het verkeerde vet! (Ezelsbruggetje: Verzadigd = Verkeerd en Onverzadigd = Oke) Ook bevat kokosolie van nature geen omega-3, dus als dat in het potje zit is dat er aan toegevoegd. Voor wat omega-3 kun je dan net zo goed een visje van de markt eten, en om te koken kun je beter olijfolie gebruiken.

#4          Vruchtensap is goed
Helaas wordt aan bijna alle vruchtensappen in de supermarkt suiker toegevoegd, zelfs wanneer er op het pak staat dat dat niet zo is! Wat fabrikanten dan doen is appelsap toevoegen, en dat bevat enorm veel suiker. Kijk bijvoorbeeld maar eens op een pak bessensap: meestal is het eerste ingrediënt appelsap. (De ingrediënten op een verpakking staan op volgorde: van het eerste ingrediënt zit er het meeste in.)

En sap die je zelf hebt geperst? Helaas blijven er dan een groot deel van de vezels en vitamines achter in de pers, zo’n zonde! Het is dus eigenlijk veel slimmer om gewoon een sinaasappel te eten, in plaats van sinaasappelsap te drinken.

#5          Als ik niet of weinig eet voor het sporten val ik meer af
Fabel! Het tegenovergestelde is zelfs waar: om lichaamsvet te kunnen verbranden heeft je lichaam koolhydraten (brandstof) nodig. Je kan de vetverbranding zien als een kampvuur: je kan een goed vuurtje hebben gebouwd (verbranding), maar zonder een stapel hout (brandstof) gaat je vuurtje mooi uit. Wel is het belangrijk even op te letten welke koolhydraten je eet en wanneer:

Meervoudige koolhydraten (zoals in pasta, brood etc.) zijn het meest geschikt voor                             langdurige trainingen en kun je het beste tot 2 uur voor het sporten eten.

Enkelvoudige koolhydraten (zoals in bananen etc.) geven kort en snel energie, en kun je tot                 een uur voor je training eten.

Er bestaan natuurlijk nog veel meer fabels over voeding, maar dit is alvast een goede basis. Dus de volgende keer dat iemand jou probeert te vertellen dat koolhydraten slecht zijn en vruchtensap goed is, weet jij wel beter!

Bronnen: Whitney & Rolfes, Understanding Nutrition (2013); Voedingscentrum; Rijksoverheid, Warenwet.

Geschreven door Iris. Wie is Iris, klik hier.

CONTACT