#12: ken je deze, no pain no gain?

No pain, no gain? Zo kom je van je spierpijn af!

Compleet bezweet loop je de sportschool uit en fiets je met je laatste krachten naar huis.
Moe, maar trots, plof je op de bank: wát een workout was dat. Maar wanneer de spierpijn een dag of twee later op komt zetten, ben je waarschijnlijk een stuk minder blij. Alles doet pijn, en je kan niet eens de koelkast openen zonder dat je armspieren je herinneren aan die 5-kilo dumbbells van 2 dagen geleden.

Gelukkig is dit voortaan verleden tijd (of in ieder geval bijna), want met deze tips heb je de volgende keer een stuk minder spierpijn.

Even kort, waarom krijgen we eigenlijk spierpijn?
Wanneer je intensief hebt gesport kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in je spieren. Op deze manier wordt er ruimte gemaakt voor meer spierweefsel en kunnen je spieren groeien – en dat is dus wat je nog een paar dagen na je training blijft voelen. No pain, no gain! Helemaal goed dus, maar ehm … kunnen we dat wat minder pijnlijk maken?

1.Stretch!

Voordat je gaat trainen is het slim om je spieren even wakker (en warm) te maken. Lekker even rekken en strekken, dus. Als je namelijk gaat trainen zonder eerst je spieren goed op te rekken kunnen er onnodig scheurtjes ontstaan – en in het slechtste geval zelfs een blessure oplopen.

2. Drink voldoende water
Onderschat het belang van water niet, vooral tijdens je training. Niet alleen zweet je waarschijnlijk veel, ook gaat water verzuring in je spieren tegen en het helpt óók nog eens alle afvalstoffen in je lichaam goed af te voeren. Hebben we nog meer redenen nodig? Lekker bijvullen die bidon, dus!

CONTACT